Objectives/Objetivos

English

Since President Correa’s election in 2007, Ecuador’s government has significantly increased expenditure in the social sector, which includes a high focus on the educational system. Education reform has looked to revamp and improve ailing schools and universities through a multi-faceted approach at all levels of learning- from initial and basic schooling through high school. The government reform is partially propelled by its recent announcement of the “right to a holistic education for all”- an ongoing “process in the public interest”. The reform has included newly created regulatory bodies and grading systems, demands for better qualifications of teachers, and enhancing the quality of education and learning conditions. The renewed system asks for greater accountability and transparency of government funds allocations and teachers salaries. In the past few years this has resulted in building new schools and increased enrollment in secondary education.

After researching these large-scale changes, our team wants to further investigate the impact, effectiveness and potency of such reform. Are these developments sustainable in the long run? How are the policy changes being implemented on the ground, and how are Ecuadorians being affected? As for new curriculum, is it being tested before being put into practice throughout the entire country? Since Ecuador has a significant indigenous population, how are their customs and traditions being incorporated into curriculum in schools further into the country’s eastern region? If Ecuador’s education reform proves to generate remarkable improvements, it could serve as a model for other developing Latin American countries to build off of. Our team’s methodology includes documentary film, which will allow us to present various perspectives in the form of a mini-series. Each short will be symbolic of a different perspective, including students, teachers and administrators. Our team plans on visiting schools in the cities and towns of Quito, Otavalo, Ibarra, Ambato, Azogues, and Tena. We will maintain a blog and post videos throughout and after the trip in order for our research to be accessible to the general public. Our research will include inquiry into the government, schools and media outlets in order to better evaluate the reform. At the end of our project we will compile our findings into a research paper.

Español

Desde la elección del Presidente Correa en 2007, el gobierno de Ecuador ha aumentado significativamente el gasto en el sector social, que incluye un alto enfoque en el sistema educativo. La reforma educativa ha buscado renovar y mejorar las escuelas y universidades en crisis a través de un enfoque multifacético en todos los niveles y todas las regiones. La reforma incluye la nuevos organismos reguladores y sistemas de evaluación, la demanda de maestros mejor calificados, y la implementación de un estándar mínimo en la calidad de la educación y las condiciones de aprendizaje . El renovado sistema pide una mayor rendición de cuentas y transparencia de los fondos del gobierno , con el fin de esclarecer dónde se asignan los fondos y de que manera están siendo remunerados los maestros. En los últimos años la reforma se ha traducido en la construcción de nuevas escuelas y universidades, como también el aumento de la matrícula en la educación secundaria.

Después de investigar estos cambios a gran escala, nuestro equipo desea investigar más a fondo el impacto, la eficacia y el potencial de dicha reforma educativa. ¿Son estas iniciativas y cambios sostenibles a largo plazo? ¿Cómo han sido llevados a cabo los cambios en las políticas educativas a los salones de clase, y cómo se han visto afectados los ecuatorianos? En cuanto a los nuevos currículos de estudio, está siendo probados antes de ser puestos en práctica en todo el país? Ya que Ecuador posee una población indígena significativa, ¿cómo se han incorporado sus costumbres y tradiciones en las escuelas de estas comunidades? Si la reforma educativa del Ecuador demuestra generar mejoras notables , podría servir como modelo para otros países latinoamericanos que buscan mejorar sus sistemas educativos. La metodología de nuestro equipo incluye la filmación de un documental, que nos permitirá presentar diversas perspectivas en la forma de una mini-serie de testimonios. Cada corto será el símbolo de una perspectiva diferente, incluyendo estudiantes, profesores y administradores. El equipo contará con un blog y publicará videos durante y después del viaje para que nuestra investigación sea accesible al público en general. Nuestra proyecto incluirá una investigación sobre las acciones de gobierno en materia educativa y visitas a escuelas  y universidades alrededor del país. Se tiene planteado compilar estos hallazgos en un trabajo de investigación escrito.

 

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